Egypt: Flyturen

Jeg har skrevet litt om turen, mens jeg var på truen.
Meningen var å skrive hver dag, sånn at jeg bare kunne renskrive det inn i bloggen, når jeg kom hjem.
Men dagene ble lange, og når vi først kom inn på rommet, var det ikke skrive jeg ville gjøre.
Men jeg skrev noen dager, og tenker jeg skal klare å huske resten.
Så planen er å skrive om turen, kanskje få lagt ut litt bilder 😊 Håper dere syns det er ok å lese om.

Første del, blir flyturen ned:

Ca en time etter at vi var gjennom sikkerhetskontrollen på Gardemoen, fant vi plassene våre på flyet. Vi skulle sitte på rad 22, og ble overasket over at 22 betydde rad 2!
Til tross for litt trange plasser, var det ikke ubehagelig. Venninnen min hadde vært på jobb hele dagen, og hadde tenkt å sove litt, la seg til rette med hode i fanget mitt. Kjempe kos ❤

Dessverre var det en del informasjon sånn helt i begynnelsen, og vi måtte fylle ut et skjema for å i det hele tatt får lov å komme inn i landet 😲 Hadde vært kjipt å måtte snu på flyplassen.
Gikk heldigvis fort å fylle ut, og så bestemte vi oss for å betale 35usd for visum, tilfelle vi ville en tur til Kairo. Så nå har jeg mitt første klistermerke i passet mitt. Yay *ler*

Vi fikk mat på flyet, det var tross alt en 5timer og 20min lang flytur. Vi fikk velge mellom biff og kylling, jeg valgte biff, og venninnen min kylling. Det var en liten haug pasta, 3 små biter biff, og en liten haug grønnsaker. Vedsiden av var det en bolle (rundstykke?), smør, smørost, et kakestykke (Som jeg ikke smakte på, da den var kjempe tørr) og en vassen salat.
Maten var helt ok, men ikke særlig mettende, så jeg var glad jeg visste at det var mat på hotellet når vi kom frem.

Turen gikk relativt bra, for ei med mild flyskrekk (liker ikke lette, lande eller turbulens), det var litt turbulens, men ikke nok til at panikk eller angst kom til overflaten.
Stakkars venninnen min hadde igjen lagt seg ned, med hode i fanget mitt, for å sove litt.
Tror kanskje hun fikk 30-40 min, før hun måtte sette seg opp og ta på beltet på grunn av turbulensen.
Selv hadde jeg bok med meg, og prøvde å finne tilbake til leselysten. (Clockwork angle)

Ankomsten til flyplassen ble litt kaotisk, vi var forsinket og ikke eneste utenlandske flyet som landet.
Så når vi skulle gjennom passkontrollen, med bare en eller to luker åpne på ganske mange folk, tok ting LITT tid. Det hjalp heller ikke på tiden, at folk ikke eier kø-kultur og vi, sammen med en koselig familie, gikk fra å være ca midt i køen (som svingte der vi stod) til å være å stå sist.
Etter mye om og men, og minst 2 åpne luker til, kom vi oss gjennom passkontrollen. Det tok over en time, nærmere halvannen.
Vi fikk senere vite at det var et dansk fly som landet sammen med oss, og de fyller ikke inn skjemaet som vi gjorde på flyet, så de gjør det i pass kontrollen.

Vi fikk stempel i passet (mitt første!), hentet koffertene, sendt kofferter og håndbagasje gjennom røntgen maskin, og fant rett buss! Vi var ikke engang de siste på.
Ca halv 4 var vi på hotellet, og måtte igjen sende koffertene gjennom røntgen. Denne gang satte vi bare koffertene ved inngangen, så tok personalet seg av å skanne dem, også dukket de magisk opp ved hotellinngangen når vi hadde sjekket inn, og var klar for å finne rommet.

Jeg skriver «hotell» og «rommet», men det jeg mener er resort og hybel med eget bad.
Resorten er stor, og vi ble fraktet med golfbil til rommet. Ikke fordi det var så langt å gå, men med kofferter osv var det helt greit.
På vei til hotellet hadde venninnen min nevnt at hun håpet at de husket at vi skulle ha separerte senger, ikke at det egentlig betyde noe, men hun hadde bedt om det.
Vi hadde ikke trengt å bekymre oss, her der det plass til minst fire.

Etter å ha satt fra oss bagasjen, og tatt noen bilder, fant vi ut at vi var utrolig sultne, og ikke kom til å klare å sove uten litt mat. Klokken var ca 4, og «sen middag» varte fra 22 til 5, i den kinesiste restauranten. Hver dag.
Også var det tidlig frokost fra 5, det var seriøst matservering 24timer i døgnet!
Ca klokken 5 fant vi sengene, med alarmen på til klokken 9, fordi det skulle være infomøte klokken 10.

Jeg sovnet som en stein, i en fantastisk seng og vissheten om at jeg faktisk var i Egypt!

Utsikten fra soverommet:

Solen på vei opp over Sharm El sheikh, i det vi går til sengs:

#blogg #torsdag #ferie #egypt #flytur #hotell #sharmelsheikh #montecarloresort #glede